SERKAN BAŞARAN ANLATIYOR….

serkanbaşaran

SERKAN BAŞARAN ANLATIYOR

 

 

Efendim Herkese selamlar olsun Ben Seyhan Soylu bugün Hayatımda en çok merak etmiş olduğum ve Hayallerimi süsleyen bir meslek dalında ilgili hazır böyle bir konuk bulmuşken inanılmaz sizler için de Sıkıştıracağım Böyle hayal edenler ekonomik durumu iyi olanlar böyle Katamaran veyahut da böyle kendini has özel gemilerde fiyatlarda tekneler de yaşamak isteyenler için müthiş bir konu var Serkan Başaran beyefendi gemim mühendisi hoş geldiniz Bu Hollanda’da o kanallardaki evler işte ne bileyim filan diye de çok Norveç’te çok İskandinav ülkelerinde birçoğunda O kanal ülkelerinde Sırbistan’da bile Ee bu kanal evleri çok meşhurdur önce oradan girmek istiyorum kendi hayallerimle ilgili bilgileri alayım Sonra da izleyicilerim çok merak ettiğim bütün sorulara size sormak istiyorum şimdi birincisi gemi mühendisi demek geminin tamamını inşa etmek mi yoksa makine parkurundan mı bahsederek hareket ediyoruz soruları ona göre seçin şimdi gemi inşa mühendisi geminin tasarımından imalatına denize inip testlerine kadar teslimine kadar her şeyi yapabilir motor da dahil yani motor alıp motoru monte edilmesi İşte o teknenin atıyorum 10 tonluk Bir teknenin ne kadar motor gücünün olacağına ilgili hesaplarına işte suda kalmasının orantılarının derinliğini ihtiyaç fasıl oluyorsa yedek motorları vesaire Bu plan projeyi Bir Gemi Mühendisliği yapıyor Değil mi yani Mesela inşaat mühendisindeki gibi birisi inşaatı yapıp öbürü mimarisini çizip öbürü iç mimarlığını yapan farklı farklı bir şeyler değil Şimdi o dediğiniz fiyatlarda Genelde oluyor mesleğe başladığımda şöyle söyleyeyim önce tersanede mühendis olarak başladım ve tersanede yaklaşık bir ay çalışıp bıraktım ondan sonra yat sektöründe yaptığım en büyük tekne 27 metre yelkenli tekneler vardı 17 metreden Sonrası zaten zannediyorum geniş statüsüne giriyor Pardon 21’den sonra değil mi su aracı olaraktan kendini sevk edebilen her şey gemi diyebilirsiniz Yeter ki kendi kendini sevk edebilirsin çekme yöntemiyle hareket halinde olması Ama mesela ki Yunanistan’dan almıştım Tamam Türkiye’ye göre konuşursak amatör yat kaptanlığı diye bir ehliyet var Özellikle bu 24 metreye kadar olan tekneleri yazıyor 21 metreye kadar kullanabilirim onların kanunlarına göre almış olduğunuz için orada bir şey değil yani Bu aslında şöyle Uluslararası bir ama Türkiye Mesela size kanunla bunu 24 metreye kadar veriyor Yunanistan Demek ki 21 metreye kadar veriyor yani bizde metraj boyların sınırlamaları var var aynı ama hani 20 metre bir tekneye de gemi diyebilirsiniz O da gemisi olan gemiye de hani müthiş bir tekne Acun Ilıcalı’nın almış olduğu Tekneyi gördünüz mü Bugünlerde medyada çok Yok görmedim futbol alanı yapmış küçük küçük ve içine şey yapmış havuz var içinde şey yapabiliyorsun havuz var Hayır o Havuzun tankı vesaire ağırlığı bilmem nesi bu yani sağlam bir tekne demektir yani 20 milyon dolar yazıyor ama Ben araştırdım minimum 5-6 milyon dolardan aşağı o kadar büyük bir tekne alınamaz 9 ayrı kamarası var personel dışında konuklarına kaç metreden bahsediyoruz zannediyorum 47 metre miydi öyle bir şeydi galiba o yeni duymadım ben eskiyi duydum O arada size sohbet ederken siz cevap verirken peki böyle bir şey yani Türkiye’de Yatçılık ne aşamada Efendim Türkiye’de yok şu anda tamamiyle maddi durumu güçlü olan insanlara yönelik çok yüksek bizde ve belli başlı Ekipmanları da yurt dışından temin ediyorsunuz Türkiye’nin kanunlarına göre yurt dışındaki ürün Türkiye’ye girdiği zaman fiyatının çok çok üstüne çıkıyor Evet onu görmedim Ben şey olarak da epey büyük değil mi tekne bu Yükseklik nedir bu Acun Ilıcalı’nın teknesini tahminen var mıdır 15 metre yani sudan altındaki ile dahil 15 altını kestiremeyiz Tabi şimdi ne kadar deplasman yapıldı draft dediğimiz bir ölçümüz var suyun altında kalan kısmı yüksekliği o neye göre tasarım yapıldı Onu bilemeyiz ama yükseklik olaraktan üç katlanırsan değil mi Evet en az 10 metre yüksekliği vardır Çünkü neden biliyor musunuz Normalde 2-2,5 olduğunu düşünün Kat mesafelerini üç Altı olsa 3 de öyle 9 12 yukarıyla beraber kesinlikle 15 metre var yani 15 metre falan 15 metre boyundaki acaba boyu ne bunun rakamı nedir reel anlamda biraz uçarlar biliyorsunuz bir şey olduğunda Bakın şu tam net olarak da bu özel bir gemiyle özel bir yemeği üreticilerimizden büyük firmalarımızdan biri 5-6 milyon dolardan aşağı değildir yani gerçek midir 20 milyon dolar vardır Öyle mi Şimdi şöyle düşündüm 3 misli yaparlar yok sallama var ama beni bir piyasası vardır zaten bildiğiniz bir de marka bir şey alıyorsanız o markanın şimdiye kadar yaptığı tekneler özellikleri kullanılan Ekipmanları Teknolojisi ne var falan diye sizin tarzınızdaki insanlar bilir mi yani Türkiye’de toplasanız atıyorum 3000 tane vardır şimdi yatçılar falan birbirlerini biliyorlardı Türkiye’nin durumlarından dolayı böyle büyük metraje tekneleri zaten ihraç ediliyor yurt dışı değil yani 600 milyon dolarmış olabilir mi böyle bir şey kaç metre olduğunu biliyor musunuz yaklaşık 104’ün üstüne çıktılar şu anda 150-160’larda yarışıyorlar yani o artık Hani şeyden çıkıyor bir yat sınıfından falan çıkıyor uçak gemisi gibi bir şey o yani Aynen öyle yani full abartı değil mi peki ablama için 600 milyon dolarlık teknesine vesaire Hani bu Rus holiganlar dediğimiz o holigan dediğimiz yani 1 milyar dolardan fazla serveti olan 10 milyar dolar Galiba 10 milyar dolar serveti olan onlara holigan deniyor Yani dünya Uluslararası İş adamı Star gibi düşünün ve bunların içerisinde bu Ee Rusya’nın açmış olduğu Ukrayna savaştan sonra bizim sularımıza geldi bakımlarında buradan alıyorlar onlar Bakımlarını burada almıyorlar Burada sadece gezme konaklama Bir de kumanya kumanya alıyorlar Peki hiç bakım alan böyle büyük şaşaalı gemiler falan oluyor mu Çünkü ticari genel olarak sorarsanız Bizde yapılamazmış o kuruyuslar falan Panama da falan yapılıyormuş onlar zannediyorum Ama yani Türkiye’de yapılamaz diye bir şey yok süre bakımından çekiliyor ya o kapasite bir cruzu kaldıracak kapasiteli bir şeyimiz yokmuş bizim ben duymadım öyle bir şey Çünkü ben tlc’yi bilen çok izliyorum böyle disk Channel işte National falan çok meraklıyım ben bu endüstriyel tasarımları kendimle endüstriyel tasarımlar yapıyorum biraz sonra sohbette de söyleyeyimken şey orada izleyinmiş olduğum şeylerde dünyada 15 ülkede falan Cruz yapılı yapımının olabileceğini ve onların Bakımlarını da Eee 7-8 ülke anca yapabilirmiş Şimdi benim sektörde edindiğim bilgiye göre söyleyeyim şimdi izlediğimiz soruyorum Yani tabii ki sizde yani imalat konusunda Bizim Türkiye’de yapılamaz diye bir şey yok Yani yakında uçak gemisi yapar mıyız biz şeyi bütçesi ve plan projesi hazırlandıktan sonra yapılamaz diye bir şey yok uçak gemisinin normal gemilerden farkı nedir uçak gemileri farkı bildiğiniz gibi taşıdığı ekipmanlar nedir uçak taşıyabiliyor helikopter taşıyabiliyor ve Ama mesela füze gidemiyor Ona neden gidemiyor atabilirsiniz nükleer enerji ile çalışıyor ve o nükleer enerji ile zannediyorum bir uçak gemisini bombalamak mümkün değilmiş orada bir tırnak açayım ben sallama da olabilir bu işte vardır yani Kara haberler vardır böyle dikkat çeksin falan diye onları soruyorum Aslında herkesin Merak ettiği şeyler ama tır daha ağırdır manevrası daha zordur uçak gemisi dediğinizde aynı şekildedir Onun için uçak gemisi hiçbir zaman tek başına seyri yapmaz her zaman onun yanında koruyucu gemiler vardır İşte hücumbotlarda vesaireydi bunu korumak için uçak kimisinin kendi koruma sistemi yok mu var tabii ki o klasörler ona rehberlik mi yapıyor hem yanında onu korumak hem de onunla beraber seyir ve göreve çıkarlar onlardan bir kaçı yurt dışından gelme diye hatırlıyorum yanlış mı yoksa sıfırdan Türkiye’de imal edilen var mı bu Yazın başında başkanı suya indirdiler oradan hatırlıyorum Bir de Mersin açıklarında var yine aynı böyle Petrol aramayla ilgili araştırmalar kumanya vesaire ihtiyaçlarını karşılamak için yeniden geri gelirim bir Uçak gemisinde 12.000 kişi demek minik bir şehir bir ilçe demek yani bu işte içinde marketleri Bilmem neleri restoranları vesaireleri bir Cruise gemisinden daha da büyük Yani üç buçuk kuruş gemisiymiş Bu bir cruis gemisi 3504 bin kişi yolculuk ediyor orada konaklayabilecek kişi sayısı 12.000 bir uçak gemisi ve dünyada da zannediyorum 8-9 ülkede uçak gemisi var Ben konuk olacağınızı bile bilmiyordum olsaydı dersimi iyi Çalışıyordum ama bildiğim kadarını dünyada 7-8 atıyorum 9 tane ülkenin uçak gemisi var işte Çin’in var Fransa’nın var İngiltere’nin var Amerika’nın var Rusya’nın var falan gibi buna talip olmak bir uluslararası anlaşmada Sen yaparsın sen yapamazsın deniyor mu Hayır yani askeri güç olaraktan kendiniz istediğinizi yapabilirsiniz ve okumuştum bir uçak gemisini hurdaya çıkarıyorlar zengin bir iş adamı onu alıyor ve o Küçük çapta yani o ilk yapılan uçak gemilerinde 1900 yılları uçak gemisi ama onda bile 3000 kişi kalabilecek gibi adam onu yaptı ve şimdi 2023’ün sonunda bitiyormuş 2024’te uçak gemisini seyahat yapılıp ve orası eğlence merkezi olacakmış şimdi bir iş adamı yapıyor şimdi şöyle askeriyeden çıkan emekliye ayrılan gemileri askeri amaç haricinde ticari ya da özel olaraktan kendinize Has değiştirerekten kullanabiliyorsunuz mesela şeyler vardı o III jipler askeri jipler falan ihaleyle onlar satılıyor onları alabiliyor bazı hurdacılar alıyor bazılarında kullanmak amaçlı olan ihaleye giren insanlar oluyor Doğrudur Türkiye’de de böyle askeri eski gemileri falan satıyorlar mı böyle ihaleler var yani Ama yurt dışında zannediyorum Bu saydığım ülkelerde varmış Bunlar çok eski yani çünkü 40 yılı geçince gemi hakikaten gemiyle kadar bir yenilenmesi lazım Şimdi şöyle söyleyeyim Bizim imalat ettiğimiz malzeme sınıflarımız var Çünkü bu konuştuğumuz askeri gemiler vesaireler çoğunluğuyla saçtan imal ediliyor içeriğinden bunların belli bir bakım periyotları var çünkü Deniz suyu saçların incelmesine sebep oluyor bunlar belli bir aşamalarla değiştiriliyor ama teknenin de bir ömrü var Sonuç olarak da Ömrümün yardımını doldu zaman şimdi hani bunun belli bir şeyi yok hani standart bütün hepsi şu kadar sene yaşar ya da şu kadar seneye hizmet verebilir diye bir şey yok bulunduğu sular fark ediyor herhalde Akdeniz’de olan gemi fark ediyor Karadeniz’de olan Fazla tuzlu suda daha çok yıpranıyor işte eğer bakıma uğramamışsa bir noktaya 7 oranında artıyormuş falan onları da okumuştum ben ne yapacaksam sanki gemim mühendisi olacağım ama ben Biraz meraklıyım sizi şaşırıyorsunuz herhalde bunları Nereden biliyorsun falan diye Değil mi peki Efendim bu yani geminin mukavemeti neye göre ölçülüyor kiminin mukavemete hesap kitapla yapılıyor Peki boyuna ve genişleme yani gemi nerelerde kullanılacaksa atıyorum bir Okyanus geçecek bir geminin mukavemetini yükselterek ona göre hesaplamalar falan ya doğru mu dediğiniz gibi yani kullanacağınız yapacağınız taşıt hangi sularda hangi menzildi ne kadar sihir yapacak Bunların hepsi öngörü olaraktan alınır Ondan sonra işleyeceği çalışacak mesela Ticaret ise çalışacağı özelse işte hangi nereleri gezmek istiyorsanız ona göre bir boyutlandırma hesabı yapılır dediğiniz gibi hani Akdeniz’de gezecek bir gemiye Okyanus geçecekmiş gibi Bir mukavemet kazandırmanın da bir anlamı yok ama Okyanus geçecek bir gemiye yani şey gibi düşünelim bunun değil mi hocam bu atıyorum bir Mercedes bir araba arabaya Eğer ki o Mercedes’te atıyorum 3000 motordan aşağı konmaz Çünkü kasa büyüktür 500 Mercedes satıyorum 5.000 kasa lazım Hem o kasaya göre hareket edilecek ama bir Ee Mini Cooper bu geçirip de ona 5.000 motorda koymaya gerek yok dediğiniz gibi ona göre bir makam yok boyutlandırması yapılır hangi eleman kullanılması gerekiyorsa ona göre kullanılır He dediğiniz gibi mesela aynı iki tane gemi yapın Mesela veya tekne yapın her şeyi aynı olsun Bütün ölçüleri vesairesi biri Okyanus ketçap olsun Biri Akdeniz’de sadece gezecek olsan Hani birini kullandığınız eleman işte kalınlığı 10 milim 12 milim falan çıkıyorsa ötekine kullanacağınız dörtte bir falan daha azalır yani 8 milim gibi bir eleman ile karamelinin arasından ne fark vardır Biz genelde mesafe olaraktan kilometre kullanıyoruz Türkler kullanıyor ama veyahut dağıtıyorum Ortadoğu’daki bazı ülkeler ve altta uzak doğudaki bazı ülkeler ama bazı ülkelerde deniz mili de hani kilometre olaraktan basıyorum ki ikisinin oranı Oradan daha kolay anlaşılıyor bir nokta 82 gibi yani Bir mil deniz mili olaraktan düşündüğünüzde bir nokta sekiz kilometre yol düşüneceksiniz karamelinin düşündüğün zaman da bir nokta 6 gibi mesela bir Cruz tam yol ileri yaptığında zannediyorum maksimum ulaşacağı Mini olarak 80 bin falan yapabiliyor doğru mu hızlı olarak o kadar hızlı değildir Okyanus geçerken 80’e ulaşıyorlarmış Akdeniz’de 45-50 arası seyrediyormuş doğru mudur şey vardı hani takla attı ya bunlar neden takla atar orada şöyle tekneye uygun olmayan motor gücünü kullandığınız zaman ağır çünkü büyük o daha film ağır Hem de Sürat şimdi Deniz öyle bir şey ki şimdi karadaki gibi değil hani 4 lastiği asfaltını suya koyduğunuz zaman asfaltın yapısını hissedersiniz sadece ama Deniz çok farklı dalgaya giriyorsunuz yani dümdüz bir çarşaf gibi bir asfalt gibi bir zeminde gitmiyorsunuz Artı o tekneler Kayıcı sürat tekneleri dediğimiz sınıfa giriyor bunlara da yüksek güçte makineler konduğu zaman bu tekneler sudan mesela ilk suda hiç hız yapmazken yuvarlak olaraktan söyleyeyim 1 metre drafta sahiplerse yani suyun altında kalan derinlik 1 metre iken son sürate Çıktıkları zaman bu azalıyor 20 santime 25 santime düşüyor boşluğa gidiyor Aynen o aradan da Rüzgar giriyor dalga giriyor ciddi Tsunami gibi bırakıp gidiyor yani o teknenin ağırlık merkezinin dengelemesi lazım yani arkaya kaçmaması lazım arkaya kaçtığı zaman işte o zaman burun havaya doğru kalkmıyor Yani bir arkadaşım var Öyle bir Cros mu deniyor onlara da teknelerin ne deniyor Oo yapılan çok onları biz Kayıcı tekne diyoruz yani bam bam bam bam bam bam bam uzunum böyle bam bam bam bam bam bam Bambi Biz ondan da arkadaşım nasıl korktum Nasıl korktu ya Ama çok çılgın kullanıyordu bam bam bam bam bam indikten sonra yemin ediyorum çok uzun bir müdde tekneye binmedim o kadar korktum ve iki üç kere böyle böyle oldu ama yani şöyle hani şey vardır ya o dönme dolaplar vardı Böyle bunu filan öyle korkutuyor Yani aslında ölüm oyunu değil mi onlar Aynı bizim bu tarz motorlarda Peki o teknelerle ilgili bilgi aldık O tekne yani dünyanın en pahalı teknesine kadardır bunun sınırı yok limiti yok mu Yok ablam o çünkü en pahalısın yani şimdi şöyle söyleyeyim ben size abramović’in teknesi 160 metrelerde falan olması lazım Yanlış hatırlamıyorum özelde Evet yani şimdi şöyle bir şey var Ruslarla Arap yarımadasındaki prensler vesaireler arasında Birleşik Arap Emirlikleri katarlı zenginlerle Rus zenginleri Arada bir böyle nasıl diyeyim Tatlı Sert bir yarış var burada Şimdi en son aburumu hiç yanlış hatırlamıyorsam 150 160 metrelerde yapmışlardı denize indikten sonra Arap Yarımadası onun 2-3 metre daha uzunluğu sipariş etti yani Benimki daha büyük olsun diye Şimdi onunki indikten sonra bu sefer bu tarafı Aynen öyle şekilde sipariş atıyorum olmaz mı orada da bir rüzgar var aslında Şey hani bu bir rekabet gibi bir şey Hani ben yaptırdım bak En güzeli zenginlerin arasında kendi aralarında birbirine sürse gibi aynen benim tek başım daha büyük falan gibi değil mi peki Tüm bunları bir kenara bırakarak Hani Ee Zenginin parası zürdün Ee çenesini öğrenmiş biz gemim yani mühendisliğinde önemli bir yerdeyiz şimdi onu aslında bu Göreceli bir kavram hani üniversite bazında araştırma geliştirme vesaire bizde var ama hani olanaklar dahilinde çok çok iyi bir yerde olduğumuzu düşünmüyorum ben Çünkü imkanlar sınırlı ulaşabildiğiniz kaynaklar sınırı Şimdi de iyiyiz Yani o kadar kötü değiliz biz ilk 30’da var mıyız ilk 30 neye göre yani gemi üretim üretiminde şimdi dünyada üretim şuna bazlı dönüyor işçilik maliyetlerinin düşük olmasıyla ham maddenin ucuz olmasıyla alakalı Yani şu anda dünyada bir numarayı sorarsanız Güney Kore çok başarılı hem otomasyon sistemi yapıyorlar Hindistan da iyiymiş şu anda şimdi sana daha duymadım ben hindi kısmıyla uğraşmadığım için hani bu şeylere bakmıyordum hani eski bilgilerime göre Hyundai Siz istesek bilgiler ile ilgili daha başarılı Ben daha çok şöyle söyleyeyim Yat yani küçük tekneler bunların tasarımı imalatı yönelik hesaplamaları son iki senedir ben mimars mü kurdum son iki senedir kendi firma mı kurup hizmet vermekteyim Tabii bunun için de çalıştığım yerlerde yaptığım tasarım olsun imalat olsun tekneler şu anda denizlerde yüzüyor ama şimdi Hani bir yerde çalışırken şu vardır yaptığımız tüm çalışmaların hepsi firmaya aittir sizde değildir şimdi kendi firmamla dahilinde Benim şu anda 8-10 tane Teknem yüzüyor şu anda Evet en sonuncusuna indirdik işte bir ay iki ay önce bu küçüktü 8 metreydi Şu anda 24 metre yapıyoruz 24 metre 4 kameralı bir yer kullanım amacına bağlı olaraktan tam nokta tutturdunuz Biz de 4 kamera yapıyoruz ama bunu 4 kamera yapmak zorunda değilsiniz Daha azaltabilirsem tek başına yaşamak istiyorsunuzdur personelinize sabah gelir akşam gider git kafamı dinlemek istiyorum dersiniz keyfe görevi yapılan bir şey Kaç para o 24 metre yapılan yeni bir tekne ne kadar Efendim maliyet olarak ortalama yani uyduruyorum nikelaj kullanırsınız da orada daha abartı bir tasarım isterdi Maun istersin onları geçiyorum ortalama bazen Ortalama o teknenin bütün fiyat 4 ila 5 milyon TL arasında gelecek ne kadar ömrü oluyor Onun Evet var ama bizde sıkıntı şurada tekniği bağlayabileceğiniz yani alabileceğiniz yerlerin fiyatlarını şu anda çok yüksek olması diyorlar Ben biliyorum serenden Biliyorum bizim Seren Serengil Metin Akpınar’ın teknesini aldı gördünüz mü Seren’in teknesini hatırlar mısınız Seren Serengil’in teknesini Metin Akpınar’dan aldı Seren ikisini kendi Ee tasarımı tamamen kendisi yaptı onu aldığı kumaşını aldı işte buraları değiştirdi oraları değiştirdi Çok şık bir tasarım yaptığı için Çok da keyifli oldu Ee bilmediğiniz için rakamın rakamsal değerini 900 bin liraya aldı onu ama içine de herhalde bir trilyon masraf etti yani bugünün parasıyla 150.000 dolarlara falan Mal etti ama şu an eder tekne 200-250 bin dolar Ama 1900 bunu ne zaman yaptı geçen yıl tam zamanında yapmış Mesela bu sene yapmaya kalksa o fiyat direkt iki katı O kadar pahalandı değil mi eski bir Tekneyi almak mı restorasyon yapmak mı yoksa sıfır bir tekne almak bu dediğiniz tamamıyla bütçe meselesi yani bütçenin sıfır yapmayı öngörüyorsa 0 yapmak daha mantıklı Ama bütçeniz buna el vermeyip işte 5 yaşında 10 yaşında 15 yaşında vesaire bir Tekneyi alayım işte birazcık da içine masraf yapayım Bir Teknem olsun tarzındaysa o zaman da ikinci el alacaksınız sadece şey önemli olan şu aldığımız teknenin ekspertizini yaptırmanız lazım Bunu yapabilecek kapasitede veya baktığında bu teknenin şu kusuru var bu kusuru var diyebilecek yetkinlikte değil sohbete bayıldım 30 dakikayı geçip ikinci bölümü yapmak istiyorum Yani devam etmek istiyorum onun için 2 bölümden oluşacak bunun lütfen gemiyle ilgili her şeyi sormak istiyorum Evet Bayıldım sohbetinize bir kere Sağ olun dilediğine kadar sormak istiyorum Peki şimdi Katamaran dediğimiz bir şeyler var Üstat bir tekne tipi bir durumda ama düz müdür onun altı yok mudur onun altı şöyle söyleyeyim iki tane gövde iki gövdenin arası boş boşluk ve bu iki gövde üzerinde seyir yapar iki gövdeden dolayı da Katamaran deriz bunu üç gövde yaptığınız zaman trimaran olur tek gövde yaparsanız da Mona hal deriz Biz ona ona ha üçlü yelkenlerde kullanıyorlar Ama yok şöyle yelkenliler genelde ya da katamardır prim oranları Genelde biz yolcu taşıyan büyük gemilerde düşünürüz atıyorum Mısır’da Nehir geçen gemilerde falan yok şey daha yüksek olsun Fransa Fas arası çalışan onu söyledik süratli tekneler yükseklere yani şey ne denir ihtiyacımız yok Türkiye’de Türkiye’de varandır mesela öyle mi onlar hakikaten hurdaya çıkan var mı şu anda yoktur Çünkü onunla alakalı bizim arabalı vapur dediğimiz Ama öyle mi onlar değil mi onlar tek gövdedir sadece özelliği baş ve arka kıç dediğimiz taraf aynı formdadır ki kafadan yanaşıp yük aldığı zaman bir daha manevra yatıp dönmek ihtiyacı duymadan direk tersi yönünde ev yapmak istiyorum yani tarabya’daki Marina’ya işte bir Marina şeyi de var Avcılar’da bir Marina’da şey de var ee Regata Bir de karşıda da vardı Pendik Marina var ondan sonra şeyde açıldı yeni Büyükçekmece tarafında açıldı bir tanem ondan sonra İBB’nin iki tane var boğazda nerelerde onlar sahil yoluna direkt bağlananlardan bahsetmiyorum bu yeni bir tane feribot hattı koydular bilirsiniz arabalı feribot Anadolu Yakası Avrupa yakasında bir Tarabya tarafında bir çalışıyor Evet evet tamamının olduğu yer de var Oradan da var tam onun olduğu yerde var bir tane yeni bir tane daha yaptılar 2 tane ama ve çok pahalı yani Mesela marinalar yapsalar dünyada ki o tekne sahipleri filan daha fazla gelmezler mesela Galataport yapıldı ya şimdi gelecek oraya orayı biraz daha böyle teferruatlı yapılmış olsa oralara mesela tekneler falan gelse olmaz mı ya şimdi bizim malta’dan yani ben çok seyahat eden biriyim 72 73 tane falan ülke gördüm herhalde Portekizce keza İspanya’daki Fransa’da bile daha ucuz yani şeyler o Monaco corte zırhı saymıyorum ama diğer yerlerde marinalar bu kadar deli paralar değil Biz de öyle neden az olduğundan dolayı ve marinacılık zannediyorum oturmadı Bir de şey var Sanırsam Yani tam olaraktan emin olmadığım la beraber vergi ve gider şeyleri çok farklı Bizde [Müzik] bir ara sıfır vergi yapacaklardı o yüzde bir vergi vardı o bu senenin şubatta mıydı öyle bir zamanda kaldırdılar yeniden yüzde 18’e çıktı öyle mi Ama yüzde bir filan olsa hiç olmazsa insanları teşvik o tekneler göründükçe o ülkenin saltanatı Aslında o öyle Mesela Malta’ya gittin ben korsika’ya gittim siciliğe Gittim mesela Girit’te abartmışlar Marina olarak giritte 6-7 tane küçücük bir adada düşünün 6-7 tane özel şey var Bir 6-7 tane de devletin var yani 12 tane bir adaya yapmışlar onlar yani bizim her tarafımız Deniz Üst tarafımız denizlerle çevrili ama bu özel nihatsızlığı hep zengin işi diye bakılıyor ve yapılan marinalar vesaireler işte teknesi olan insan zengindir ve bana bu bedeli öder Mesela ben şeyi araştırdım bir ara bu manitalar olaya Devrim olur Türkiye’de hani Kim yapacak ara şeyler gördüm yapıyorlar Tuzla tarafında biri küçük böyle vapurlar Aynı eski İstanbul vapurlarına normal tekne halinde yapıyorlar görüntüde maket olarak mı Mesela 50 kişi falan binebiliyor ama görüntü eski arabalı vapur öyle yapmış birisi seri üretimden de Yılda 20 tane üretebiliyorlarmış böyle tasarımlar yavaş yavaş oluşur mu Türkiye’de şimdi şöyle söyleyeyim Türkiye’de tasarım konusunda sınır yok zaten yani yeter ki müşteri ne istediğini bilsin Yani müşteri ne kullanmak ya da ne almak yaptırmak istediğini bilmediğin zaman orada biz şey ee karışıyoruz Çünkü benim motorlu Hem bu yelkenliyatlar var ya Hem motorlu Aynen Hem yelkenli Peki bu her ikisini de kullanma ihtiyacı olduğunda öyle bir avantaj Yoksa yalnız motorunu avantaj orada şimdi şöyle yelkenli ve Motorola olaraktan Siz ayırdığınız şu anda sırf motor yatların avantajı şudur sürat ve zamandan kazanırsınız ama masraf artar yakıt sarfiyatı bakımlar vesaireler Çünkü siz her zaman makineye bağlanırsınız ve bol makineyi ne kadar süre çalıştırırsanız çalışma süreleri doldukça bakımları artar ve yüksek süratli gitmek istediğiniz zamanda yakıt sarfiyatımızlarda yelkenlerde kullanılan makineler genelde küçük beygirli makinelerdir Bunlar yerden istifade etmek için için yani 8 milim gibi bir sürat yaptırır size bu da sizi işte marinaya girer marinadan çıkartır yani 35-40 kilometre kadar kilometre hızla gittiğinizi düşünün O büyük yatlar falandır 25-30 millerden başlar yukarı doğru gider son süratleri bunda şöyle düşünelim Hani üç aşağı bir şu fena 2 ile çarpsak 25 yapsan 50 kilometre süratle başlar iyi bir şey denizde Ama iyi bir şey Peki çok mu yakar motor bizim yatlarda kullandığımız makineler Şimdi şöyle şimdi bu zam gelmeden 7-8 bin lira iken 2 yıl önce aldığımızda vallahi sallamayayım ama günlük olarak herhalde 500 litre falan yakıyor büyük para ama 3.500 lira yani yakıyor O da birkaç tane kıyı geziyoruz yani çok büyük ama şöyle bir şey Siz zannediyorum tekne sahipleri şey mi alıyor ucuz yakıt mı alıyor bayrağının yani Türkiye olmaması lazım yurt dışı olması lazım O zaman ÖTV’siz yakıt alabiliyorsunuz Onun da kaydeleri var Ama onların da zorlukları var yani her işte Türkiye karasularına girdiğiniz zaman bir yerden bir yere gitmek için işte Translate denilen şeyler yapılıyor belgeler hazırlanıyor Liman başkanlığında sunuluyor çıkış yapacağım Bodrum Limana giriş yapacağım başka şeyler de yapabilirsiniz kafanıza göre hareket edemezsiniz bilgi vereceksiniz yabancı Bayraklı teknelerde bu var ama Türk Partisi en çok Panama da mı Bana tanımadı zannediyorum dergiler yüzde birmiş ondan düşük olduğundan dolayı olabilir Ben ticari olaraktan bakmadığım için lütfen kiralama sistemini alırlar kaçırırlar bu işte Arnavutlar yani Avrupa’daki Arnavutlar vesaire avrupa’dan gidiyorlarmış sonra da o parçaları Burada söktürüyor olmuyor aynı kenki arabadaki gibi Türkiye’yi kastetmiyorum yani işte bizim tarafımızdaki ülkelere gidip O seyahat esnasında söktürüyorlarmış böyle bir de RAM sağlayan bir çeteye yakalanmış dünyada şimdi o doğrudur ama Türkiye’de Mesela şöyle bir sistemler de kullanıyoruz Biz teknelerde ticari olarak ben kullanılan böyle kiraya verilen teknelerde bizim iki tane Cihazımız var GPS Deep ve sert diye iki tane Cihazımız var bunda alan nokta yani Turkcell görüyor O da noktanızı görüyor şu anki anlık hızı vesaire hepsi hem güvenlik açısından da iyi bu motor mu bittiğinde hangi noktada imdat mı hareket mi etmiyor çok büyük açıksa hareketsiz kaldıysa orada yakıtı bitmiştir belki telsiz Eee kontrolü yoktur falan düşünerek battığı zaman da oradan çıkarılması o sistem hala çalışıyor teknenin mevkisini belirleyebiliyorsunuz Mesela ben Kızıl denizde her sene şu an şevke giderim dalmaya dal ga geçme beni meraklıyım Biz de çok batan gemi var mı çok Dediğim şimdi Sayısını bilmiyorum tabii ama bizde de Ege kıyılarında genelde yanan bir gemi vardı boğazda o halen boğazda mı çekildin mi kenara jilet oldu mu boğazda değil diye biliyorum O şu an kıyılarına yakındı o önce önce marmara’daydı oraya çekildi gibi biliyorum ben Tabii tabii marmara’daydı Marmara dayandı Ben hatırlıyorum Marmara’da yandı şu anki halimetini bilmiyorum açıkçası onun gibi büyük dev gemiler falan var mı Dalgıçlar içinde var diye biliyorum Ege ve Antalya taraflarında batırdılar ama değil mi su altı zenginliği artsın Mercanlar balıklar vesaireler yuva yapsınlar yerleşebilsinler diye özellikle batırıyorlarmış Kızıl denizde 190 tane tekne varmış bunların içerisinde 16’sı büyük gemiymiş Yani tabi büyük gemilerin avantajı yüzey alanı olarak da çok daha fazla batırılmış turistlerin dikkatini çekinsindik Çünkü şeyler var hani bu denizaltı gibi alta iniyorsunuz o kamera Camlardan bakıp da mercanları seyrediyorsunuz ya müthiş bir gelir sağlanıyor günde 30 bin kişi o teknelere almıyorlar 50 dolar alıyorlar 30.000 x 1,5 milyon dolar düşünün böyle bir para yalnızca yabancılardan dönüyor müthiş bir para bende işte biz bunu yapmıyoruz ama Hiçbir fikrim yok o konuda yani Turizm niye bu kadar arka safhada tutuyoruz kıyılarımızdaki bu güzellikleri Biz gelecek turistlere yerli olsun Yabancı olsun fark etmez Osmanlı sürecinde Prens Adaları Bizans zamanında da Prens adaların işte Marmara’daki Kınalı Büyükada Heybeli bu adaların hepsine mesela pens adalarını deniyor Ben olsam burayı özerklik veririm ilk özerkliği oraya veririm ottomanse yaparım orayı ve 10 etrafında bütün adaların etrafında 20’şer tane gemi batırırım bir turizm cenneti haline getirilebilinir yani böyle projeler lazım artık Türkiye dev bir ülke oldu yani onun için bu sistematik olarak bir gelirse alınabilir Ben seyahatlerin esnasında başka ülkelere de çok seyahat ederim Bunu becermişler yani kuvvette kaldığımda işte bir 10 gün falan tatil yaptım Kuveyt’te adamlar gemi satın almışlar Başka ülkelerden Malezya’da falan filan sahiplerinin tanıdım O otelin onları değerlendiriyor muyuz mesela Biraz önce programa girmeden Aliağa’da dediniz ya Aliağa’da parçalanıyor Buralarda çok yok artık diye Şimdi bizim gemi söküm genelde İzmir Aliağa’da yapıldığı için kullanılabilecek halde olan parçaları genelde orada kalıyor yani oradan satılıyor işte ticari amaçlı tekne yaptıracak olan gemi yaptıracak olan bizim Balıkçı gemilerimiz genelde tekne sahipleri oraya giderler senin elinde başarılıymışız ama fena değilmişiz Balıkçı gemilerinde belli bir süre çalışır bakım onarım yer değişecek her şeyi değişir ama ömrünün tamamladığı zaman tekne sahibi Onun bir iki senesi kaldığında yeni teknesine geçmeye başlar cihaz sistem aksesuar Her şey oradan sökülür eski tekneler yeni tekne değiştirirler Peki Bulgaristan Romanya bu konuda çok böyle hani seyahat esnasında Uyuşturucudan vesaireden dolayı bu motor yaptılar veya yabancı kaçıran tipler var ya işte onlardan dolayı bir sürü tekneler yakalanmış orada yaklaşık son 10 yılda 1500’e yakın motoryat vesaire olmuş ve her yılda ihale yapılıyormuş satışlar oralarda satıyor Evet oralardan alınıp burada minik restorasyon yapan olabiliyor değil mi Bunlar olabiliyor Çünkü orada çok ucuzmuş Yani şöyle bir şey benim bir arkadaşıma aldı aşağı yukarı burada Türkiye’de bir buçuk iki milyon dolarlık dolarlık bir Tekneyi oradan 300 bin dolara ihale ile aldı buraya getirdi 200 bin dolar falan var Trafikte iki buçuk milyon dolarlık tekniği 500 bin dolara mal etti bunu da yapıyorlar bunu Ustalar mı yapıyor artık Yani bu işi bilen ehiller mi yapıyor tabii yani şimdi Refik diyoruz biz o işe yani teknenin gelip revize edilmesine yapan firmalarımız var bununla alakalı işte büyük Refik olduğu zaman hani mesela teknenin içine komple boşaltırsınız sadece dış gövde kalır iç kamera sisteminden tüm tesisat vesaire yerleşene kadar her şeyi yenileyeceksinizdir bu sefer Mühendisler de giriyor işin içine normalde hani İşte mutfak tezgahı ya da işte kapım değişecek banyonun şurası değişmesi lazım dolabın kapağı bu tarzdan bahsetmiyorum Hani bunlar küçük oluyor ama dediğim gibi tekniğin içini komple boşaltıp yeniden bir tekne statüsü kazandıracağınız zaman Mühendisler de işin içine giriyor iş Mimarlar da işin içine geliyor yapılan Gerekli duyulan tüm hesaplamalar Çünkü siz teknenin bir ağırlığını değiştiriyorsunuz artık yani Bir teknenin denizde seyahat güvenli bir şekilde seyahat edebilmesi için bizim bazı kriterlerimiz var Ve bunları değiştirmemeniz gerekir Peki katama rağmen mesela yapılacak Böyle mesela ikinci el katamaranlar falan yurt dışında falan ama ucuz alınır Şimdi şöyle söyleyeyim Bizdeki bu Euro doların çok fazla yükselmesinden dolayı şu an birime göre yurt dışı daha ucuza kalıyor tabi Çünkü aynı tekne aynı sınıf aynı statü tekniği yurt içinde almaya kalktığınız zaman daha yüksek bir para ödüyorsunuz Türk parasına eşitlediğiniz zaman dengesi Peki Türkiye’de Hollanda’daki veya İskandinav ülkelerindeki gibi ya Avrupa’nın o Nehir ülkelerindeki gibi teknelerde yaşam sürdürmek ne zaman gerçekleşir şimdi bizim coğrafi Yapı olaraktan öyle tekneler uygun değil Bize Çünkü kanal tekneleri dediğiniz teknelerin suyun altında kalan kısmı çok azdır çok sığ tekneleri biz onlara yani fazla derinliği yoktur işte fazla derin olmayan suda da seyahat edebilmesi için şimdi Avrupa’da bu çok fazla ama bizde böyle yerler yok mesela değil mi yapısal olaraktan onlarınkiyle aynısını kullanamayız Biz aynısını değil mesela aynı tarzda anlamında Yani şöyle söyleyeyim ben size bir evde ihtiyaç duyabileceğiniz her şeyi Biz teknede sizi sağlıyoruz hiçbir eksiğimiz olmuyor ama burada şu var hani bir 3+1 4+1 ev düşünürken metrekare olaraktan diyorsanız ki 180 metrekare olsun 200 metrekare olsun olsun geniş geniş konularda Katamaran olursa katıma doğru katamaranlarda en büyük şey salonların büyük ve geniş olması Çünkü geniş iki iki o kızağın arasındaki alan komple Peki bir katamara’nın rakamsal değeri ortalama nedir Şimdi şunu söyleyeyim bizde ortalama fiyat yok yok yani biz araba gibi değiliz yani bir Doğan vardır İşte Opel vardır BMW vardır Hangi model kaç km’de Araba alacaksanız onların bir üç aşağı beş yukarı piyasa değeri vardır ama biz de öyle bir şey yok çünkü tamamıyla bizdeki yapılacak ayran dediğiniz yani müşterinin talebi musluğunu altında isteyebilir normal kullanılan işte böyle Deniz Taksi gibi uyduruyorum farklı bir kafamda bir proje var Keşke bir yatırımcı olsa ilginç bir projem var turistlerle ilgili de çok keyifli olur şeyler var ya şimdi Hani bu Osmanlı kayıkları O da motorlu gezdiriyorlar ya onun gibi böyle ilginç şeyler işte tasarım yapmayı düşündünüz mü ya bir sürü yaparım şeyi düşündüm ben denizaltı şu anda yurt dışında zenginlerin yeni oyuncağı diye geçiyor zaten Ama bu tamamıyla şey ticari amaçlı ama suyun altında kalan kısmında İşte insanların suyun altında görebilmelerini sağlayacak şekilde dediğiniz gibi camlar lumozlar vesaireler yerleştirilmiş öyle bir şu anda Ama faaliyette mi Onu bilmiyorum yani yatak yapacaksınız orada hani biraz suyun altında yatıyor yani psikolojik açıkçası yani hiç öyle bir şey deneyimlemedim Şuraya da bir denizin altında balıkları seyrede seyret uyuyacaksın Ama bu akvaryumun içinde uyumak gibi insanı bir anda boğabilir mesela Maldivler de akvaryum evler var mesela iniyorsunuz etrafı olduğu gibi şey cam fanusun içinde falan da tehlikeli denizde şaka olmaz mı peki Yani biz denizcilikte doğru projeler yaptığımızda o şakaları artı haline getiremez miyiz dünyada şu anda Yunanistan başarılı mı gemicilikte eskiden hani armatör deyince bana göre değil ben yaşadım Yunanistan’da avantajı yaşadım Turizm turizmi çok güzel kullanıyorlar tekne olsun veya işte normal olaraktan Hani uçakla otobüsle vesaire ile gelip de orayı gezip görmek isteyen turistleri olsun çok iyi ağırlıyorlar ve benim Yanlış duymadığımsa Yunanistan’ın gelirinin %70 zaten Turizm Tabii tabii aşağı yukarı Ben Yunanistan’da yaşanan 8-9 ay Eskiden çok Yunan hayranıydım diyordum ki bir armatör kocaman olsa bir Yunanlı Elif alsam diye hiç yemin ediyorum sümüğümü ne kadına Değer veriyorlar bir kere zaten Türkleri şeytan gibi görüyorlar ve bana göre Yunanistan’dan çok Daha Güzeliz biz yani kıyılarımız falan vesaire servisleri kötü restoranlar kötü vesaire Bizimkiler özentilikten bu aleksandır polisini o bölgelere işte ne bileyim mekan olsa falan gidiyor Ben hepsini bütüne kadar kestim bizim ülkemiz çok iyi çok iyi Ama işte Peki siz bu mesleğe nasıl başladınız Ben aslen mezunuyum daraldınız mı iyi sohbet oldu ama neyse ben liseyi Teknik Lisesi okudum teknik lisede bizim özelliğimiz şuydu hocalarımız bize mesela Bir küp bir silindir bir parça verirdi biz bunları Bilgisayar ortamında tasarımını yapardı makinalarımız vardı orada da işlerdik yani şu bildiğiniz hani şu kupanın Tam halini düşünün bunu makinelerde işleyip hocamız derdi ki bana ne yaptığını proje olarak sunacaksan önce projenin Sonra gidip imalatı yapacaksın ürettiğim parçayı da getireceksin not alacaksın Ben bu şekilde okudum liseyi lise biterken de dedim ki hani ben Hem sizi projesini hazırlayıp hem de imalatını yapabileceğim bir iş bulmam lazım Hani ben bunu seviyorum çünkü Ondan sonra araştırmalarım sonucunda da gemi inşa’yı gördüm yapılanlar yapılabilecekler neler yaptıkları dedim Hani bu bana uygun Ben öyle miyim kaç yaşında bir buçuk oldu yeni daha evli yok Ben 10 yıldır evliyim Eşim yönetici bilgileriniz Ben de bildiğim kadarını sordum size anlamak çok keyifliydi Çok sağ ol herkes her şeyi bilsin diye birinci bölümde sohbetimi Acun Ilıcalı kapakta acının canını teknesinle ilgili sorular olmalı oradan manşeti çıkarmalıyız İkincide de ikinci sohbetimizde de Türkiye gemicilikte nerede sohbeti her yerdeymiş Aslında sizde her yerde olun Havada karada denizde görüşmek üzere sağ olun Çok teşekkür ederim Efendim Allah’a emanet olun.

 

 

ÇOK DAHA FAZLASI BUSINESS CHANNEL’DA…

Exit mobile version